سایت استان زنجان

جدید ترین مطالب سایت استان زنجان
بخش بایگانی سایت استان زنجان

به گزارش سایت استان زنجان ، شائولین، مهد پرورش هنرهای رزمی قدیمی چینی، واقع در ایالت هونان،  اکنون بیش از هزار و پانصد سال است که ناظر اجرای تمرینات هنرهای رزمی است چه بدون سلاح و چه با سلاحهایی نظیر باتوم، خنجر، شمشیر و… امروز بدست آوردن شجره‌نامه محرمانه بزرگانی که موفق به فراگیری سبک شائولین شده بودند، بعید به نظر می‌رسد. در مجموع علائم و نشانه‌هایی که از تاریخ به دست ما رسیده، که گاهاً امکان دارد افسانه باشند. به ما این امکان را می‌دهند که از بین آنها، یک جمع‌بندی کلی داشته باشیم.

 

معبد شائولین

معبد

قرن پنجم، زمان پیدایش معبد، دو استادی که نامهایشان بدست ما رسیده؛ استاد

کوآن‌سووی و هانگ جی چان هستند که در مبارزه بدون سلاح از نام‌آوران عصر

خود بوده‌اند و این هنر را به راهبان معبد آموزش می‌دادند. سپس با مهارت

یکی از راهبه‌های هندی تبار به نام پاتویو، تمامی نگهبانان معبد نیز آموزش

دیدند. بعدها

با کمک هویی کوآنگ و تسانگ چائو، پاتویو توانست فعالیت‌های کوآن و هانگ را

دنبال کند و بسط دهد. استاد هویی یکی از متخصصان فنون مبارزه و استاد

تسانگ یکی از فن‌آوران بوکس زمان خود شدند. این

چنین بود که در قرن ششم، وقتی بود که هیدارمای معروف (که او نیز هندی تبار

بود)، وارد معبد شائولین شد، از قبل شهرت روشهای هنرهای رزمی او به گوش

همگان رسیده بود. استاد هیدارما به راهبان روش جدیدی آموخت که در عین این

که مبارزه می‌کنند، سلامتی خود را نیز به بهترین شکل ممکن حفظ کنند و آن

را به خطر نیندازند ولی این روش خیلی واقعی به نظر نمی‌رسید. پس از آن

استاد گسترش دادن تکنیک‌های ویژه مبارزه و خصوصاً استفاده از باتوم را از

سر گرفت.ما

منتظر رسیدن قرن شانزدهم می‌شویم تا پدیده تسویی یوآن، از راه برسد. او

خیلی زود متد جدیدی از مبارزه ارائه داد که ترکیبی از 72 حرکت بود، پس از

آن به کمک اساتیدی چون پی-یو-فانگ و لی چانگ، تسویی یوآن توانست ورزش بوکس

را در 5 فرم متفاوت و ترکیبی از 170 تکنیک ابداع کند.این

پنج سبک عبارت بودند از: بوکس اژدها، بوکس ببر، بوکس درنا، بوکس مار و

بوکس پلنگ. پس از این دوره، جهشی داریم به قرن 18. سال 1736. زمانی که

معبد قربانی آتش‌سوزی شد که توسط سپاهیان امپراطور افروخته شده بود. این

یک کشتار دسته جمعی واقعی بود برای راهبانی که هیچ راه گریزی نداشتند.  تمامی

به جا مانده‌ها را نیز، اعدام کردند و از این بین فقط 5 نفر جان سالم بدر

برده، فرار کردند. این افسانه است یا واقعیت؟ کسی نمی‌داند افسانه‌های

عامیانه این طور می‌گوید که این 5 نفر بعدها، خالق پنج سبک بزرگ کونگ فو

شدند. این پنج استاد بزرگ ایالت هونان را ترک کرده و به جنوب کشور، ایالت

فوکیان پناهنده شدند. نامهایشان را عوض کرده و هر یک سبک ویژه خود را در

کونگ فو بنا به دانسته‌هایی که در معبد شائولین آموخته بودند، پدید

آوردند. لی‌هی کی سبک لی- گار- کوآن را پدید آورد، مو چائوهینگ سبک مو-

گار- کوآن، تسی تو چونگ سبک چوی- گار کوآن، لیو تا – هونگ سبک لیو- گار-

کوآن و هونگ هی کوآنگ سبک گار- کوآن را پدید آوردند. سبک

هونگ، یعنی هانگ گار، مهمترین سبک قدیمی شائولین است که بر جای مانده است.

و بالاخره در قرون 19 و 20، کونگ فو توسط شخصی ممتاز و معروف به نام هوآنگ

فی، هونگ (متولد 1847 متوفی 1924)، معرفی شد. او که نزد پدرش هوآنگ چی

اینگ (او نیز نزد لوآ- تسی، یکی از ده ببر شائولین در جنوب)، پرورش یافته

بود، فی – هونگ زندگی درخشانی را پشت سر گذاشت او شاهکارهایش را در ادبیات

چین و در دنیای سینما به جای گذاشته است.همچنین

هر آنچه امروز، جکی‌چان و جت‌لی روی پرده‌های سینما از خود نشان می‌دهند،

حرکات و ژست‌های افسانه‌ای هوآنگ فی- هونگ است، مردی که خالق فنی بود که

«ضربه‌ای برگرفته از روح ماده» معنی می‌داد.

 

لباس شائولین لوهان چوان

مربیان و اساتید لوهان چوان لباسشان کاملا نارنجی و یا کاملا مشکی است .

 

و اما لباس هنر جویان بدین شکل است که پیراهن آن نارنجی یا (زرد) بوده و شلوار آن سیاه باشد.

 

ضمنا

این لباسها به گونه ای هستند که از مچ شلوار تا زیر زانو با بند بسته

میشود و همچنین از مچ دست تا زیر آرنج با بند بصورت زربدری بسته میشود اما

هنرجویان عزیز میتواند برای راحتی انجام تمرینات خویش در کلاس از بند

استفاده ننمایند.

 

 اما

بنظر بنده اگر استفاده نمایند بهتر است علتشم میگم چون در حین تمرین کنار

مچ دستها و پاها بسته میباشد لذا این کار باعث جلوگیری از هدر رفتن حرارت

بدن شده و ماهیچه ها همچنین مفاصل و تاندونها آمادگی و گرمای خود را در

طول تمرین حفظ کرده همچنین میزان احساس خستگی به علت آماده بودن بدن به

حداقل میرسد در نتیجه با این اوصاف تمرین مداومت بیشتر داشته و در زمان

کوتاه نیز نتیجه بهتر گرفته خواهد شد .

 

تمرینات سری معبد شائولین

هنرهای رزمی شائولین بعد از سلسله (چینگ) با امپراطوری (یونگ جنگ)

سیر نزولی پیدا کرد. آن زمان این نگرانی وجود داشت که تمرینات شائولین

ووشو سبب آشوب در مردم (هان) شود و بر روی استحکام حکومت اثر منفی گذارد.

به همین علت، حکمرانان (منچو) تمرین با انواع سلاحها را ممنوع کردند.

سیاست جابرانه حکام چین باعث افت و رکود تمرینات هنرهای رزمی شد و راهبان

به اجبار سلاحها را کنار گذاشتند. البته وقتی که شب فرا می رسید و همه جا

در سکوت و آرامش فرومی رفت با خمره ها و کوزه های دهان گشاد که پر از غله،

شن و خرده آهن بودند، همچنین کیسه های شنی را کنار هم در سالن هزار (بودا)

گذاشته و به تمرین کونگ فو می پرداختند. با راهنمایی راهبان استاد، راهبان

جوان مشغول تمرین کنترل تنفس می شدند و نفسشان را در ناحیه شکم حبس می

کردند. آنها با این تمرین، نفس خود را به کنترل در می آوردند و یا به کیسه

های شنی، خمره های پر از غله یا خرده آهن ضربه می زدند.

در اوایل سلسله

(وی) شمالی (286-534) راهبان شائولین نظریه دائوئیست را با تمرینات خود

آمیخته و اکسیرهایی را می ساختند. راهبان روی نظریه (جینگ لو یا خط سیر

انرژی) در طب باستانی چین تحقیق کردند و دریافتند که بدن انسان دارای شبکه

هایی است؛ آنگاه آنها را شناسایی کردند و شبکه های اصلی و فرعی را که

انرژی حیاتی در سرتاسر آنها به گردش می پردازند، شناختند و این دانش را با

فنون تنفسی و هنرهای هفتاد و دو گانه سری شائولین آمیخته بدین ترتیب،

بهترین کونگ فوی شائولین را پایه ریزی کرده و مراقب بودند که این فنون

تکمیلی به خارج از معبد راه پیدا نکند و در اختیار بیگانگان و سود جویان

قرار نگیرد.

این فنون شامل 36 تمرین درونی و 36 تمرین بیرونی می شود و

ترکیبی از تمرینات نرم، تمرینات سخت، تمرینات احیای حس جوانی، راه رفتن و

مبارزه کردن روی تیرهای چوبی است که در داخل زمین فرو می کنند. همچنین

ضربه زدن به نقاط طب سوزنی دشمن (نقطه های حساس بدن) برای فلج کردن او با

دست خالی صورت می گیرد. تمرینات کنترل تنفس در بوکس شائولین به دو نوع نرم

و سخت یا درونی و بیرونی صورت می پذیرد. تمرینات کنترل تنفس درونی به

منظور فاتح شدن بر دشمن، حفظ تناسب و سلامتی و پرورش اخلاق معنوی با تنظیم

(نیروی چی؛ چی درونی) صورت می گیرد. به عنوان مثال روش (یی جی چان)

ایستادن روی یک انگشت را شامل می شود. کسی که در این حرکات مهارت داشته

باشد می تواند با زدن یک ضربه انگشت، دشمن را بکشد. تمرینات تنفس بیرونی

روی هدایت جریان (چی درونی) تاکید فراوان دارد. وقتی این جریان روی یک

قسمت معینی از بدن متمرکز می شود، آن قسمت قدرت خارق العاده ای می یابد.

اما هنوز برای مردم عادی، باور نکردنی است. آرام ایستادن و با یک نیزه

فلزی به شکم ضربه زدن بدون اینکه حتی شخص چشم به هم بزند، یا بلوک 50 کیلو

گرمی روی بدن گذاشتن و یک تکه آهن گداخته را که تازه از کوره خارجشده

را با دهان لمس کردن، گوشه هایی از تسلط بر انرژی (چی) هستند که راهبان

آنها را انجام می دهند. (سنگ جو) در تمرینات فرم، ماهر بود و اولین استاد

کنترل تنفس محسوب می شد و (هونگ ون) راهب اعظم معبد شائولین در زمان سلطنت

امپراطور (دوانگ جونگ)(1276-1278) از سلسله سونگ با وجود سالخوردگی  قادر

بود یک وزنه 50 کیلو گرمی را روی سرش نگه دارد. راهب (هوی جو)، در سلسله

یوان و راهب (شینگ جینگ) در سلسله مینگ قادر بودند از فاصله چند متری بر

حریف پیروز شوند و یا دشمن را در چند متری با آن طرف تر پرتاب کنند.

امروزه نیز در معبد شائولین مهارت در هنرهای رزمی زنده و پابرجاست. هر

راهب در یک یا دو شیوه کنترل تنفس، آموزش بوکس و تمرینات انواع سلاحها

مهارت پیدا می کند. آنها عقیده دارند که بوکس و تمرین سلاحها بدون آموزش

تمرینات کنترل تنفس فایده ندارد. یک ضرب المثل قدیمی است که می گوید:(ضربه

بدون کنترل تنفسی هیچ فایده ندارد)، زیرا به زبان ساده می توان گفت، اجرای

حرکات بدون تنفس مثل موسیقی بدون آهنگ است. یعنی تنفس به منزله آهنگ و

کنترل کننده حرکات است.

 

درجات فنی لوهان چوان

 

درجات فنی این سبک بصورت شالبند میباشد . ترتیب درجات را نیز میگویم:

 

1.شالبند سفید

 

2.شالبند زرد

 

3.شالبند نارنجی

 

4.شالبند سبز

 

5.شالبند آبی

 

6.شالبند بنفش

 

7.شالبند قهوه ای

 

8.شالبند قرمز

 

9.شالبند مشکی

 

10.شالبند مشکی_دان یک

 

و...

 

18.شالبند مشکی_دان نه

 

 

 

72 مهارت اسرارآمیز شائولین گونگ فو

 

در بعضی از افسانه ها از شاهکارهایی گفته می شودکه باانجام تمرینات سخت وطاقت فرساقابل اجرا وامکان پذیراست وبعضی از آنهارا صرفا میتوان مافوق تصور وسحرآمیز پنداشت

 

در زمانهای گذشته،بعضی ازاساتید که بینشخاصی در کونگ فودست یافتند،به علت اینکه نخواستند ویا نتوانستند دانش خویش رابه نسل دیگری انتقال دهند،آن اسرارراباخودبه گور بردند وبنا به افسانه هایی که خودشان به جاگذاشتند امکان برسی کردن حقیقی یاغیرحقیقی بودن آن نبوده وهیچ کس نمی تواند با اطمینان کامل بگویدآیا این اعمال واقعی هست یاخیر،امامی توان گفت باپیروی ازاصول درست وصحیح وتحت نظریک استاد صا لح پس از سالها تمرین وممارست به قدرت جسمانی ومعنوی دست پیداه کرده وایمان به پروردگار جهان طول این مسیر راکوتاهترکرده وشخص را به نتایج فوق العاده وعرفانی هدایت می کند

 

فنون جابجا کنندگی استخوانها،یکی از فنون عجیب وواقعی می باشد بنا به اسناد تاریخی کونگ فو پیدایش این فنون توسط ماموران مخفی سلسله مینگ ابداع شده وماموران مخفی علاوه بردانش کونگ فو می بایستی برای رهایی از بند دشمن این فنون را تعلیم می دیدند تا در موقع مناسب از آن بهره گرفته وخود را نجات دهند. یک مامور مخفی را درحین انجام وظیفه دستگیر کردند ودست وی را ازپشت بسته وسروته از درخت آویزان کردندمامور توانست با استفاده از فنون جابجا کنندگی مفصل استخوان کتف ،کتف خویش را بر محور خود بگرداندو دستهایش را که به هم بسته بودند به بسمت جلوی بدن بیاورد وبا دندانهایش گره طناب را بازکند وسرانجام با دستهایش طناب بسته شده به پاهایش را باز کندو خود رانجات دهد.مهارت در این فن نیاز به سالها تمرین داشته و تمرینات بایستی درسن هفت سالگی آغازشودزمانیکه بدن هنوز نرم وقابل انعطاف می باشد.

 

فنون دیگری که قابل توصیف بوده اما باپیروی از روش درست میتوان آموخت،شمشیرزنی باچشمان بسته میباشد،ابتدا شمشیرزن بایستی دریک اتاق  تاریک تمرین و مبارزه کند. این روش باعث تقویت حس جنگی جنگجوشده وموجب می شودجنگجو حتی با چشمهای بسته قادر به جنگیدن باشد،درمیدانهای نبرد وقتی جنگجو،بینایی خویش را به هر طریقی ازدست می داد،توان مبارزه کردن را نداشت وبه سرعت کشته می شد.بنابراین فنون مبارزه با چشمهای بسته این قدرت را به جنگجوداده که در صورت آسیب پذیری بینایی خویش،بتواندبه مبارزه ادامه داده وبر حریف خویش غالب آید.در ژاپن،شمشیر زنی تااواخرنیمه دوم قرن نوزدهم یک روش زندگی بوده است واین ادعا وجود داشته که یک استاد سامورایی می تواندحریف راازپشت سر حس کندبدون اینکه کوچک  ترین صدائی بشنود یا او را ببیند. این حس فقط از پیروی راه درست وانجام تمرینات درمدت طولانی حاصل می گردد. یکی از جالب ترین قسمت در هنرهای رزمی،شکستن اجسام سخت است،برای شکستن اجسام سخت ابتداد باید فردبایستی تمرینات محکم سازی نقاط ضربه زننده رابکندو بتواند انرژی((چی))که در سرتاسر بدن جریان داردراکنترل کرده وبه قسمت ضربه زننده منتقل کند وبا تمرکز فکر وحواس ضربه را به نقطه ثقل شیء مورد نظرفرود آورد.در چین،این فنون بعنوان ((دست آهنین))شناخته شده است. ابتداد هنرجو بایستی بافروکردن دست خویش،یاکوبیدن کف دست دریک سطل بزرگ پر ازشن خشک تمرین کندبعدازمدتی باشن مرطوب تمرین کندوبه تدریج ازموادسخت تر مثل برنج(غلات) ،براده آهن،ساچمه ریزه وسنگ ریزه وامثال آن استفاده کند،درنتیجه انجام این تمرینات،موجب نفوذ زیادوقدرت دست شده و دستهای شخص درمقابل درد غیر حساس می شود.این فنون بایستی تحت نظر یک استاد ماهرتمرین شودوگرنه می تواند خطرناک باشد ومنجر به یک جفت دست زشت ،پینه خورده وبد شکل شود    

 

قدرت((دست آهنین))جالب توجه وتماشایی است واستادان این فنون،هنر خویش رابانمایش دادن اثبات  می کنند.یکی ازنمایشات آنها بدین گونه است که استادی،ده آجرراروی هم گذاشته وبازدن یک ضربه تمام آنهارااز وسط خرد می کند ویا حتی می تواند((انرژی چی))را برای شکستن یک یا چند آجر مورد نظرانتقال دهدبدون اینکه به آجرهای بالایی ویا پایین کوچکترین آسیبی واردشود. البته خبره شدندراین هنر مستلزم سالیان طولانی تمرین صحیح است.

 

تکنیکهای دست از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.یک مبارزکونگ فوهیچ گاه از انرژی فیزیکی برای زدن ضربه استفاده نمی کند بلکه از(( انرژی چی ))بعنوان یک قدرت ویرانگرو غالب بهره می گیرد. برای تقویت وایجاد((انرژی چی))در کونگ فو،خاموش کردن شمع از جمله فنونی است که رهرو کونگ فو بایستی در آن مهارت پیدا کندابتدا،رهروبایستی درجلوی شمع ایستاده وبه طرف شعله مشت پرتاب کند،ودرفاصله یک اینچی آن متوقف سازدپس از انجام تمرینات متوالی،رهرو موفق به خاموش کردن آن خواهد شد وبایستی به تدریج فاصله رابا شمع زیاد کند تا حدی که می گویند استادی در فاصله بیست فوت،بوسیله ضربه مشت شمع روشن راخاموش کند. واین عمل هیچ توضیحی نداردجز انتقال(( ا نرژی چی)) به سمت شمع.

 

فنون((مشت-چاه))شبیه خاموش کردن شمع بامشت است،رهرو در بالای یک چاه ایستاده وبه سمت داخل آب چاه مشت پرتاب می کند.ابتدا این عمل هیچ تغییری در سطل آب ایجاد نمی کند بعد از تمرینات طولانی در این فن ،موج هایی در سطل آب ظاهرمیشود،ایجاد این امواج توسط ((انرژی  چی)) درونی شخص امکان پذیر است.((یک انگشت ذن))نیز از این جمله فنون است.در((معبد آسمان))در چین،بوسیله اشاره یک انگشت بطرف ناقوس معبد،صدای آن بر می خیزدواین عمل فقط توسط اساتیدپیر وسالخورده که به نیروی چی خویش تسلط دارند صورت می گیرد.

 

قدرت نهائی تکنیک دست منجر به لمس مرگ که به عناوین دیگری چون((دست لرزان)) ،((دست زندگی ومرگ))یا((پنج تند کف دست))می باشد

 

بر طبق افسانه های موجود،استادی که در فنون لمس مرگ خبره است می تواندبا لمس کردن حریف،لرزشی در بدن وی بوجود آورد که قادر به کشتن اوست که هم می توان بصورت آنی ویا درزمانی که استاد نیت کندمرگ واقع می شود،حتی می توان زمان مرگ،بیشتر از دوسال طول بکشد.البته این افسانه ها غیر قابل باور هستندوپندار مردمان عامی ودور ازواقعیت هستند.

 

دررابطه با افسانه فوق،درمجلات هنگ کنگ شایعه ای در موردنحوه مرگ بروس لی به چاپ رسیدوعنوان بدین صورت بوده است مرگ بروسلی توسط نیروهای مرموز کونگ فو،چون بروسلی اسرار زیادی را در مورد کونگ فوی خفیه،فاش کرده است.البه هیچ کس به این شایعه بی اساس اهمیت ندادچون تحقیقات نشان می دادکه مرگ بروس علت طبیعی داشته ونظریه ((سحر کونگ فو))مردود اعلام شد.

 

یک فرقه پر قدرت در هنگ کنگ،به نام فرقه سان کونگSunKung،به معنای((قدرت خدایان))  وجود داردوآنها مدعی هستندکه از فنون پنج تندر کف دست آگاهی دارندویکی از اسرار خفیه آنها می باشد.

 

پیروان فرقه سان کونگ اعتقاد دارندکه بوسیله خدایان باستانی چین به خلسه می روند ومدعی هستند درجریان این خلسه ، روئین تن وآسیب ناپذیر میشوند وآتش وضریان شمشیرو چاقو بر بدن آنهاموثرنیست. دریک روزنامه هنک کنگی خبر دستگیری یکی از اعضای فرقه سان کونگ که هنرش رابه نوعی به تماشای عمومی گذاشته بودچاپ شد.فرد مورد نظر درحالت خلسه فرو رفته وحرکات جالب وغیر قابل تصوراجرارمی کرده و((قدرت کونگ فو))را نمایش گذاشته بود،فرد مورد نظر روی یک طناب که سی فوت ازبالای زمی نفاصله داشت،حرکات کونگ فوانجام می داد،ده نفر پلیس موفق شدندتااورا به زمین بیاورندوبعد ازاینکه اورادستگیر کردندبه بیارستان بردند تااز نظر روانی معاینه شود.

 

روئین کردن نیزهمچنین ادعای مدارس دیگری کنگ فوچینی نیزمی باشد.البته امروزه ثابت شده که توسط هدایت ((انرژی چی))می توان به قدرت زیادی دست پیدا کرد،چی کونگ روش هدایت و انتقال انرژی چی است وشخصی که در این روش استاد وخبره باشد،می تواند کارهای فوق العادوباور نکردنی انجام دهد.مثل فردی که روی زمین دراز کشیده وشخص دیگری از چندین فوت بلندی روی شکم او      می پرد،بدون اینکه شخص دراز کشیده عکس العملی از خویش نشان دهد.یااینکه چرخهای ماشین در حالت حرکت از روی بدن شخصی که روی زمین دراز کشیده عبور کندبدون اینکه صدمه ای به فرد وارد کند.ویا خم کردن نیزه در حالی که نوک نیزه آن روی گلوی شخص قرار گرفته باشد البته هیچ کدام از این اعمال به فرد مبتدی توصیه نمی شودوبایستی شخص در این روش سالیان طولانی تحت نظر یک استاد چی کونگ ماهر وصالح تعلیم گیرد.فنون دیگری که بتوان درباره آن شرح دادفنون ضربه به نقاط حیاتی است که با شناخت آن نقاط می توان به حریف مورد نظر حمله کردبطوری که بتوان باعث مرگ،بیهوشی،فلج قسمتی از بدن یازخمی شدن آن شد.بعنوان مثال، مشت زدن به شبکه خورشیدی یا دیافراگم شخص،منجر به ضعف ودردشدیددر آن ناحیه شده وبرای چند ثانیه سیستم تنفسی حریف را مختل می کند،دانستن نقاط از اصول قواعداصلی در حملات به حریف می باشد.برطبق افسانه ها،استادی که در این فنون مهارت داردمی توان با فرو کردن یک انگشت به نقطه مورد نظر،بطور کامل حریف را فلج یا خشک کندودر همان حالتی که بوده میخکوب شود.ودر جایی خود در زمان نا محدودی باقی بماندتا موقعیکه خودضربه زننده اورا از حالت فلج آزاد کندویا فرددیگری که در این فنون استاد است یا ضربه زدن به نقاط مخالف اورابه حالت طبیعی برگرداند.

 

آیا این اعمال امکان پذیر است؟در جواب باید گفت که شخصی در هنک کنگ توانسته با شناخت نقاط حیاتی یک مارمولک بااشاره ولمس کردن نقطه ای از بدن آن اورا موقتا فلج کندواز حرکت باز دارد.((بالارفتن از دیوارهمچون مارمولک))ازجمله فنون پر قدرت وزیبای کونگ فو است.فرد بایستی دارای پنجه های قوی وپاهای ورزیده باشدتابتواند از دیوار بالا برود.روش بالارفتن از بین دو دیوار که فاصله کمی باهم دارندنیز باقدرت دست وپا همراه است وشخص باانجام این حرکات توان جسمی خویش رابالا می برد.بالارفتن از دیوار توسط دویدن عمومی بدون استفاده از دست،روش دیگری است که پاهای قوی وسریع وکار آزمون نیاز دارد.

 

رهروان کونگ فو،وقتی صبح از خواب بر می خواستند وزنه های سریی به پاهای خود می بستند  وشب هنگام از پاهای خود باز می کردنددر طول این مدت در معبد به کار های خویش مشغول می شدندواین موجب می شدکه از پاهای قوی بر خوردار شوندبطوری که مسافتهای طولانی را به راحتی دویده ویا از روی ارتفاع بلند بپرند.

 

((قدرت نعره))یکی دیگر از فنون بی همتای کونگ فو چینی است.متخصصان کونگ فومعتقدند   شخصی که به این فن آشنا باشدودر زمان مناسب نعره بزندمی توان حریف مقابل را دچار ترس و وحشت کرد هوموقتا فلج مغزی دچار کند.زیر وبمی صدای کوتاه وبلندی آن  نیز تاثیر خاصی دارد.با جیغ بر مبنای اصول خاصی می توان حریف را بدود اینکه لمس کرده رسیدن به درجات بالای فنون مذکور،نیازمند سالها تمرین کردن سخت تحت نظر یک استاد خبره ومتهد امکان پذیر است.

 

هنرهای رزمی شائولین بعدار سلسله (چینگ)باامپراطوری(یونگ چین)سیرنزولی(رکورد)پیداکرد. آنان نگران بودند که تمرینات (کونگ فوی  شائولین)می توان سبب آشوب وقدرت در میان مردم(هان)گردد وروی استحکام حکومت اثر منفی بگذاردبه همین دلیل حکمرانان(منچو)تمرینات با انواع سلاح راقدغن کردند.

 

سیاست جابرانه حکام چین باعث افت ورکورد تمرینات هنری رزمی گشت وراهبان مجبورشدند سلاحهایشان را کنار بگذارند.البته وقتی که شب فردا می رسیدوهمه جادر سکوت وآرامش فرو می رفت ،خمره ها وکوزه های دهان گشاد که در آنهاغله ،شن،وخرده آهن ریخته بودندوهمچنین کیسه های شنی راکنار هم درسالن هزار(بودا)گذاشته وبه تمرین کونگ فو می پرداختند.

 

با راهنمایی راهبان استاد،راهبان جوان مشغول تمرین کنترل تنفسی می شدند(نفسشان رادرناحیه شکم حبس می کردند)وبا این تمرین تنفس ونفس خود رابه کنترل در می آوردندویا به کیسه های شنی،خمره های پراز غله یاخرده آهن ضربه می زدند.

 

در اوایل سلسله(وی شمال)راهبان شائولین تئوری دائو بست راباتمرینات خود آمیخته واکسیرهای را  می ساختند.راهبان روی تئوری (جینگ لو)(خط سیر انرژی)در طب باستان چین تحقیق کردند ودریافتند که بدن انسان دارای شبکه های است آنگاه آن راشناسایی کردندوکانالهای اصلی وفرعی که انرژی حیاتی در سرتاسر آنها گردش می کندراشناختند.واین دانش راباتکنیکهای تنفسی و هنر های هفتادودو گانه مبارزه دست آمیخته وبرترین کونگ فوی شائولین راپایه ریزی کردند و مراقب بودند که این فنون تکمیلی به خارج از معبد راه پیدا نکندوبه دست بیگانگان وسود جویان نیفتد.

 

این فنون شامل 36تمرین درونی و36تمرین بیرونی می شده که مرکب از تمرین نرم وتمرینات سخت وتمرینات کودکانه راه رفتن ومبارزه کردن روی تیرکهای چوبی بودکه در داخل زمین فرو می کردند می شد ، همچنین ضربه زدن به نقاط طب سوزنی دشمن(نقطه های حساس بدن)برای فلج کردن اوفقط توسط دست خالی صورت می گرفت.

 

تمرینات کنترل تنفس درسبک شائولین به دونوع نرم وسخت یادرونی وبیرونی انجام می گیرد. تمرینات کنترل تنفس درونی بمنظورفاتح شدن بردشمن،حفظ تناسب وسلامتی وپرورش اخلاق معنوی باتنظیم وتسلط بر(چی درونی)صورت می گیرد.

 

بعنوان مثال روش(بی جی چان)ایستادن روی یک انگشت می باشد،کسی که دراین حرکت مهارت داشته باشد می تواند با زدن یک ضربه انگشت دشمن رابکشد.تمرینات تنفسی بیرونی روی هدایت جریان(چی درونی)تاکید فراوان دارد.وباتمرکز کردن به یک قسمت معین بدن،(چی)در آن نقطه متمرکز  می شودوبدین ترتیب آن ناحیه قدرت خارق العادهای پیدا می کند.این قدرت خارق العاده وباور نکردنی مافوق تصورمردم عادی بوده وهست.آرام ایستادن وبا یک نیزه فلزی به شکم ضربه زدن بدون اینکه شخصی چشم به هم بزند(پلک چشمش باز وبسته شود)یا بلوک 50کلیوی راروی بدن او بگذارند،یا هنگامیکه یک آهن گداخته تازه از کوره درآمده را لیس بزند. اینها گوشه ای از تسلط بر انرژی(چی )     می باشدکه راهبان آنهارا انجام می دهند.

 

(سنگ چو) در تمرینات نرم ماهر بودواولین استاد در زمینه تمرینات کنترل تنفس در شائولین بود.   (هونگ ون)راهب اعظم معبدشائولین طی سلطنت امپراطوردوران (چونگ)ازسلسله (سونگ)با وجود سالخوردگی قادر بودیک وزنه 50کیلوگرمی راروی سرش نگه دارد.

 

 (راهب خوی جو)در سلسله (یوان)وراهب (شینگ جینگ)درسلسله( مینگ)قادر بودند از فاصله چند متری بر حریف پیروز شوندیا دشمن را در چند متری در آن طرف پرتاب کند .امروزه نیز در معبد شائولین مهارت در هنر های رزمی زنده وپابرجاست .هرراهب که در یک یا دوشیوه کنترل تنفس ، آموزش بوکس وتمرینات انواع سلاح هامهارت پیدا می کند.آنها عقیده دارند که بوکس وتمرینات سلاح بدون آموزش تمرینات کنترل تنفس فایده ندارد.یک ضرب المثل قدیمی هست که می گوید ((کوشش شما صفر خواهد بوداگر بوکس شما یا ضربه شما فاقد کنترل تنفس باشد))چون بطور ساده می توان گفت اجرای حرکات بدون تنفس مثل موسیقی بدون آهنگ است یعنی تنفس آهنگ کنترل کننده حرکات می باشد.

 

تمرینات تیرک های شکوفه آلو،تمرینات کودکانه

 

یک نوع تمرین نرم وجود داردکه به روش تیرک های شکوفه آلومعروف است.که این حرکات نیازند چابکی وسریع بودن بدن،سرعت پاهاوچشمهای تیز وهوشیارمی باشد.

 

تیرک های چوبی بطول 2متراززمین فاصله داشته ودر داخل زمین فرو می رودکه هرکدام از این تیرک هابافاصله مخصوصی از همدیگر طبق اشکال هندسی قراردارند،تیرهای چوبی می توانند به فرم 5ستاره قرار گیرندیاهشت دیاگرام(هشت ضلعی)ویا به وضعیت نه کاخ.

 

راهبان شائولین قادر هستندروی تیرک های چوبی ایستاده،راه رفته ومبارزه کنند،مثل زمانیکه روی زمین مبارزه می کنند.

 

تمرینات کودکانه شگفت آورترین ومشکل ترین فرم های کونگ فوی  شائولین می باشد . وشامل کنترل تنفس همراه با حرکات می باشد.شخصی که این روش را فراگیرداحساس دوباره جوان شدن را خواهد کرد.بااندامی نرم همچون پنبه،سبک همچون پرستووسخت مثل پولاد،وتمامی اینها میسر نمی شودجز با اجرای کنترل تنفس .

 

تمرینات سخت،اصول یادگیری هنرهای رزمی شائولین

 

((بستن وزنه به پاهایتان وتمرینات مداوم روزانه منجر خواهد شدکه سرعت پایتان افزایش یابد وبتوانید به راحتی در کوهستان همچون بز کوهی جست وخیز کنیدواز پرتگاهها به راحتی مثل یک شها بپرید،رمز این کارچیست؟))

 

جوابتان،ده سال تلاش وکوشش مداوم است.متن فوق دست نوشته ای ازشخصی بنام(جن جون) است .وی یک استاد برجسته درشائولین کونگ فو درزمان سلسله(چینگ)بوده است .او در6سالگی راهب معبد شدواز 8سالگی تمرینات کونگ فو راآغاز کرد.بعدازسالیان درازدر انجام تمرینات سخت وطاقت فرسابه مهارت های خیلی بالایی درزمینه سبک کردن بدن نائل شد،وی قادر بود به راحتی روی پشت بام خانه هاویا از پرتگاههای کوه بدون هیچ مشکلی بپرد.

 

موضوع مهم اینست که شاگرد(رهرو)می تواند بوکس شائولین رابه بهترین وجه ممکن فراگیردودر تمرینات سلاح وبوکس مهارت فوق العاده ای کسب کندواینها مبتکی بر مداومت تمرینات سخت و اصولی است. وبایستی از تمرینات سخت غیر اصولی پرهیز کرد.راهبان شائولین اغلب اوقات در حالت مراقبه(ذن)هستند،راهب هندی(بودیدارما)برای ساعت ها یاحتی روزهابه مراقبه می نشست واین تمرینات درونی معبد شائولین ضروری است.

 

یک راهب درحالت توام با آرامش درونی به مراقبه می پردازد وبه محیط اطراف خود توجهی ندارد اوباآرامش خاصی روی زمین نشسته وسکوت درونی وی با صدای غرش رعد گلویش شکسته  نمی شود.

 

راهبان ساعت4 صبح از خواب برخاسته وبه مراقبه می پردازند ومجددا در شب نیزاین عمل را تکرار       می کنند.آنهابعد از تمرینات وکوشش مداوم اصول شائولین کونگ فو رافرا می گیرند.

 

درتمرینات بیرونی،شاگردان باکف  دست،مشت ،لگد،انگشتان یا حتی سر تمرینات سخت انجام می دهند ودرآخر تمرینات روزانه دچار کوفتگی یا خون ریزی در قسمتهای مختلف بدن می شوند . علت آن فقط اهمیت دادن به انجام تمرینات سخت وطاقت فرسا است،از جهت دیگر این تمرینات بیرحمانه منجر به قوی شدن اراده وجسم می شود.

 

(جی جوان چیانگ)یعنی فنون سوراخ کردن دیواربایک انگشت که برای رسیدن به این مهارت تمرینات مقدماتی برای تقویت انگشتان وجوددارد . راهبان به منظور تقویت انگشتان،انگشتان خود راروزی 50 الی  100 مرتبه  در خمره های پر از برنج فرو می کنندوبعد از 2الی 3ماه تمرین مداوم محتوی درون خمره را با شن عوض کرده وانگشتان دست خود را در آن فرو می کنند،گرچه فشار درد ناک روی انگشتان وارد     می شوداما نباید تمرینات قطع گرددوقتی پوست روی انگشتان کنده می شودپوست نوئی ظاهر می شود.

 

بایستی روزانه300الی500دفعه انگشتان دست را در درون خمره پر از شن فرو برد. بعد از مدتی یک لایه پینه سخت روی نوک انگشتان دست بوجود می آید.این پینه قدرت نفوذانگشتان دست را افزایش می دهد.برای کسب مهارت در تمرینات سخت شائولین،راهبان باید روز وشب،درگرما و سرما،در هوای بارانی یا آفتابی وبقولی در طول سال پیوسته وبه طور جدی به تمرین بپردازند.برای مردم عادی تحمل کردن سختی ومشقات برای سالهای طولانی مشکل می باشد.شعار معروف شائولین در این زمینه می گوید:بعد از سه سال تمرین می توان آجررا باکف دست خرد کرد.بعد از طی ده سال تمرین مداوم می توان با یک انگشت دیواری را سوراخ کرد،بعد از طی 30 سال تمرین مشت تبدیل به یک چکش آهنی می شود،وبعد از 40 سال تمرین،بایک دست می توان ستون چوبی را شکست.

 

 

منابع:

shaolinsu.blogfa.com

sifo.parsiblog.com

 

 

 

مطالب مرتبط سایت استان زنجان

نظرات ارسال شده سایت استان زنجان

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی